Folkeuniversitetet

Lærernes relationskompetence - eller at kunne se eleverne!

 

 

Lærerens relationskompetence

Ph.d. Louise Klinge

 

Er der mon nogen sammenhæng mellem lærerens relation til den enkelte elev og elevens præstationer? Lærer man mere, hvis læreren viser eleven tillid og opmærksomhed. Elementært, ikke sandt, alle ved det jo fra egen erfaring. Men hvorfor gør man så ikke lige så meget ved denne dimension i undervisningen som f.eks. faglighed?  I sit ph.d.projekt satte cand.mag. Louise Klinge sig for at undersøge, om man faktisk kunne verificere en effekt af lærerens nærvær og opmærksomhed over for eleven. Og det kunne hun! Så skulle det hermed også være bevist. Da afhandlingen var blevet forsvaret stillede hun op til den årlige ph.d cup og vandt i den skarpe konkurrence mellem andre meget overbevisende ph.d. afhandlinger. Samme år udkom hendes bog om Lærerens relationskompetence  (Dafola 2017).

Her hedder det: …det er af afgørende betydning for børns skolegang og fremtid, at lærere agerer relationskompetent, og skolen og uddannelsen må understøtte dette. For relationskompetencen kan udvikles. Har man som lærer ingen interesse heri, og har man ikke børnene på sinde, har skolen en helt anden opgave, nemlig at sortere i de lærere, vi udsætter vore børn for.

Selvfølgelig handler det også om lærernes arbejdsvilkår og så meget andet…..Louise Klinge har en overbevisende pointe, og den præsenterer hun d.24. oktober – og modtager gerne kommentarer hertil. En aften for alle, der har gået i skole, og som måske også har både børn og børnebørn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lærerens relationskompetence

Ph.d. Louise Klinge

 

Er der mon nogen sammenhæng mellem lærerens relation til den enkelte elev og elevens præstationer? Lærer man mere, hvis læreren viser eleven tillid og opmærksomhed. Elementært, ikke sandt, alle ved det jo fra egen erfaring. Men hvorfor gør man så ikke lige så meget ved denne dimension i undervisningen som f.eks. faglighed?  I sit ph.d.projekt satte cand.mag. Louise Klinge sig for at undersøge, om man faktisk kunne verificere en effekt af lærerens nærvær og opmærksomhed over for eleven. Og det kunne hun! Så skulle det hermed også være bevist. Da afhandlingen var blevet forsvaret stillede hun op til den årlige ph.d cup og vandt i den skarpe konkurrence mellem andre meget overbevisende ph.d. afhandlinger. Samme år udkom hendes bog om Lærerens relationskompetence  (Dafola 2017).

Her hedder det: …det er af afgørende betydning for børns skolegang og fremtid, at lærere agerer relationskompetent, og skolen og uddannelsen må understøtte dette. For relationskompetencen kan udvikles. Har man som lærer ingen interesse heri, og har man ikke børnene på sinde, har skolen en helt anden opgave, nemlig at sortere i de lærere, vi udsætter vore børn for.

Selvfølgelig handler det også om lærernes arbejdsvilkår og så meget andet…..Louise Klinge har en overbevisende pointe, og den præsenterer hun d.24. oktober – og modtager gerne kommentarer hertil. En aften for alle, der har gået i skole, og som måske også har både børn og børnebørn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tilmeld nu

Info

Holdnummer: 1828010
Status: Tilmeldingsklar
Første møde: 24-10-2018 19:00
Mødegange: 1
Lektioner: 1
Undervisere: Louise Klinge
Priser:
Kursuspris DKK 50,00

Mødegange

Start Slut Lektioner Lokale Sted
24-10-2018 19:00 24-10-2018 21:00 1,00 Foredragslokale Skibsklarerergården
  • Start: 24-10-2018 19:00
    Slut: 24-10-2018 21:00
    Lektioner: 1,00
    Lokale: Foredragslokale
    Sted: Skibsklarerergården

Underviser

Navn: Louise Klinge

Find vej

Adresse:
Skibsklarerergården
(Foredragslokale)
Strandgade
3000 Helsingør